Cafeïnevrije koffiebonen: moeten we aan de cafeïnevrije koffiebonen?

Aan de cafeïnevrije koffiebonen? Of is cafeïne niet zo slecht?

Naast onze reguliere koffiebonen hebben we ook cafeïnevrije koffiebonen in het assortiment. We krijgen regelmatig de vraag of cafeïne nu echt slecht is of niet. Tijd om daar eens wat verder op in te gaan.

Cafeïne past in je voedingspatroon

Gematigde cafeïneconsumptie past prima een gezond en gevarieerd voedingspatroon. Onder gematigd wordt volgens het Kenniscentrum Koffie en Gezondheid een inname van circa 400 milligram cafeïne verstaan. Wanneer je dat alleen via koffie in zou nemen, heb je het over ongeveer 5 kopjes koffie per dag. Die ‘5’ is geen hard gegeven trouwens, de hoeveelheid cafeïne kan per soort koffie verschillen. Sterke koffie bevat over het algemeen meer cafeïne dan een minder sterk gezet bakkie. Ook bevatten robusta bonen van nature meer cafeïne dan de arabica bonen. Het goede nieuws: We hoeven dus niet direct over te stappen op cafeïnevrije koffiebonen ;-). Het voedingscentrum ondersteunt deze conclusie door aan te geven dat het drinken van koffie (zonder suiker) past in een gezond eetpatroon met de Schijf van Vijf.

Waar zit nog meer cafeïne in?

Cafeïne komt voor in ongeveer 60 planten. Het zit bijvoorbeeld in cacaobonen, theebladeren, guaranabessen en natuurlijk in koffiebonen. Daarnaast wordt cafeïne aan sommige middelen toegevoegd. Denk aan pijnstillers (coffeïne), frisdranken en dieetpillen.

In een kop filterkoffie van 125 milliliter zit tussen de 30 en 135 milligram cafeïne. Een kopje espresso van 30 milliliter bevat tussen de 35 en 100 milligram van het goedje. Ook in chocolade vind je cafeïne terug. Afhankelijk van het soort chocolade hebben we het dan over 1 tot 120 milligram per 30 gram chocolade. Pure chocolade bevat met gemiddeld 60 milligram de meeste cafeïne. Een blikje energiedrank van 250 ml is goed voor zo’n 80 milligram cafeïne. Wat lang niet iedereen weet, is dat het ook in thee zit. Ook hier is de hoeveelheid afhankelijk van hoe sterk de thee gezet is en welke soort thee is gebruikt. Een kop thee van 150 ml. bevat tussen de 20 en 45 milligram cafeïne.

Hoe krijg je cafeïnevrije koffiebonen?

In een eerder artikel gingen we al in op het fenomeen cafeïnevrije koffiebonen. Er zijn verschillende methoden, in totaal 6, om de koffiebonen te bevrijden van cafeïne. Bij Dore Sip kiezen we voor de Zwitserse watermethode, omdat daarbij zoveel mogelijk smaak behouden blijft. De cafeïne is overigens niet helemaal weg, cafeïnevrije koffiebonen bevatten nog ca. 0,1% cafeïne.

Lees voor meer informatie het hele artikel: Cafeïnevrije koffiebonen: hoe maak je koffiebonen cafeïnevrij?

Zijn cafeïnevrije koffiebonen lekker?

Als je er koffie van maakt wel ;-). Bij het proces wat we cafeïne-extractie of decafeïnieren noemen, gaat altijd smaak verloren. Naast de cafeïne verliest de koffieboon ook andere aroma’s. Die proberen we door de keuze voor de Zwitserse watermethode wel zoveel mogelijk terug te brengen, maar 100% lukt eigenlijk nooit.

Het verschil kun je overigens zelf proeven. Onze cafeïnevrije koffiebonen (die we de Eenzame koffiebonen hebben genoemd), komen qua smaak erg dicht in de buurt van de Waere koffiebonen.

Cafeïnevrije koffiebonen testen?

Wil je bij jou op kantoor of in de bedrijfskantine eens proeven hoe deze bonen smaken? Bel ons op 030-2280347 of een doos cafeïnevrije koffiebonen te bestellen.

Kan de koffie bij jou op het werk wel wat verbetering gebruiken? Dan komen we graag langs voor een koffie proeverij op locatie. Je kunt dan meteen het verschil proeven tussen de Waere koffiebonen en onze cafeïnevrije koffiebonen.

Meer informatie

Julius Metz
Koffie Consultant

030 - 22 80 347