Koffie: Feiten en fabels

Is koffie gezond of juist niet? Werkt cafeïne verslavend? En kan ik gewoon koffie drinken als ik aan de lijn ben? We kopen en drinken massaal koffie. Toch lijkt dat we lang niet alles weten over onze geliefde warme drank. Tijd om daar verandering in te brengen.

 

Fabel: van koffie droogt je lichaam uit

Van koffie droog je niet uit. Sterker nog, het telt gewoon mee met je dagelijkse aanbevolen vochtinname. Uit onderzoek van Koffie & Thee Nederland blijkt dat slechts 31% van de Nederlandse koffiedrinkers dit weet.

 

Feit: koffie staat in de Schijf van Vijf

Bij de Schijf van Vijf denk je waarschijnlijk eerder aan groente of vlees dan aan een kop koffie. Toch staat de drank, mits het zonder suiker wordt gedronken, ertussen. Het Voedingscentrum laat weten dat koffie prima past in een gezond eetpatroon met de Schijf van Vijf.

 

Fabel: cafeïne zit alleen in koffie

Cafeïne vind je lang niet alleen in koffie. Ook cola, chocolade, energiedrankjes en bepaalde (ijs)theesoorten bevatten de stof. De concentratie verschilt natuurlijk wel per product. Zo zit er meer cafeïne in koffie dan in zwarte thee en is de hoeveelheid in chocolademelk bijna verwaarloosbaar.

 

Feit: koffie bevat weinig calorieën

Een kop zwarte koffie bevat slechts 1 (!) calorie. Je kunt dus zonder zorgen koffie drinken. Dit geldt natuurlijk wel alleen voor zwarte koffie. Zodra je er melk of suiker aan toevoegt, wordt het een heel ander verhaal. Een cappuccino met een schepje suiker komt al snel uit tussen de 70 tot 95 calorieën. Het ligt dus niet aan de koffie maar aan wat je erin doet.

 

Fabel: cafeïne is verslavend

Vaak wordt gedacht dat cafeïne verslavend werkt en dit komt niet volledig uit de lucht vallen. Koffie drinken kan een hardnekkige gewoonte zijn en je kunt er een milde fysieke afhankelijkheid voor ontwikkelen. Toch zien veel experts dit niet als een ‘echte’ verslaving. Volgens de DSM-5 criteria heeft cafeïne veel minder serieuze gevolgen dan andere stoffen zoals nicotine of alcohol.

Bron: American Psychiatric Association (2013) Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition (DSM V)

 

Feit: Koffie maakt je een betere bestuurder

Ja, echt waar. Onderzoek wijst uit dat het drinken van koffie zorgt voor betere rijprestaties. Je voelt je minder moe tijdens het rijden en het stimuleert je concentratievermogen waardoor je minder snel van de weg af raakt.

Bron: EOS Wetenschap

 

Fabel: Cafeïne is iets anders dan theïne

De cafeïne die wordt gevonden in thee wordt ook wel theïne genoemd. Toch gaat het hier gewoon om exact dezelfde stof. Best verwarrend, dat vinden wij ook. Volgens het Voedingscentrum bevat een kop thee zo’n 30 mg cafeïne (of theïne, dat maakt dus niks uit). In een kop koffie zit bijna de driedubbele hoeveelheid cafeïne; zo’n 85 mg.

 

Benieuwd welke koffiemachine bij jouw organisatie past? Maak een afspraak!

Goede koffie moet je proeven. Lijkt het je wat om bij jou op kantoor of in de kantine een koffieproeverij op locatie te doen? Of wil je meer informatie over de mogelijkheden? Bel ons dan even op 030 – 22 80 347.

Meer informatie

Julius Metz
Koffie Consultant

030 - 22 80 347